گردشگری خلاق؛ نسل سوم گردشگری و آبادان و خرمشهر
- شناسه خبر: 447
- تاریخ و زمان ارسال: 28 اردیبهشت 1399 ساعت 21:03
- نویسنده: بندرنشینان جنوب

جاذبهها و اماکن دیدنی و بکر گردشگری استان خوزستان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ این جاذبههای فرهنگی، تاریخی و طبیعی هرساله بویژه در نیمه دوم سال، گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب میکند. تجربه نشان داده است هنگامی که مسافری یک بار به عنوان نظاره گر به یک منطقه سفر میکند، تمایل چندانی برای سفر و بازدید مجدد از خود نشان نمیدهد، مگر آن که شیرینی و لذت سفر اول و خلق جاذبههای جدید در ذائقهاش باقی مانده باشد که همواره آرزوی تکرار آن را در ذهن و دل خود زنده داشته باشد. لذا فعالان حوزه گردشگری باید این شیرینی و جذابیت را به نحوی برای گردشگران ایجاد کنند تا تمایل به سفر مجدد داشته باشند.
ازجمله راه کارهایی که در این راستا میتوان بدان اشاره کرد گردشگری خلاق است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به کار کرد و خیلی از کشورهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند امروزه به آن روی آوردهاند.
گفتنی است این نوع از گردشگری منافع و عواید بسیاری برای اقشار مختلف جامعه میزبان نیز در پی خواهد داشت. به طور مثال وقتی یک توریست به منطقهای سفر میکند تفریح تنها ارمغان سفرش نخواهد بود، بلکه عملا با فرهنگ، آداب و رسوم شهر یا کشور میزان آشنا شده وآموزشهایی را کسب میکند که میتواند در سبک زندگی و احساس خوشبختیاش موثر واقع شود او زندگی آنها را تجربه میکند و دیگر یک نظاره گر نیست.
از دیگر ویژگیهای گردشگری خلاق این است که میتوان با برنامهریزی انجام شده در زمانی که مسافر کمتری (همچون تابستان) به منطقه ما سفر میکند، باعث شویم که گردشگران برای سفر در این فصل نیز تمایل بیشتری از خود نشان دهند.
حلقه بحث را کمی بستهتر کرده و نگاهی به شهرهای آبادان و خرمشهر میاندازیم؛ منطقه آزاد اروند. گردشگرانی که به این شهرها سفر میکنند میتوانند از طریق تور لیدرهای خلاق؛ ضمن دیدن جاذبههای مرسوم، درگیر یادگیری بعضی از صنایع دستی و پخت و پز خوراکیهای سنتی، محلی و لذیذ این منطقه نیز بشوند. به طور مثال در شهر آبادان، استاد طالبی، که از نوازندگان و سازندگان مطرح ساز عود است، میتواند ظرفیتی برای این نوع از گردشگری باشد و در کارگاههای یک یا چند روزه ضمن معرفی ساز عود، آموزشهای اولیه ساخت آن را نیز به توریستهای علاقهمند بدهد و آنها را درگیر این هنر بومی کند.
آموزش طبخ غذاهای محلی توسط رستورانها و آشپزان منطقه، راه دیگری برای مانوس شدن مسافران با آداب، فرهنگ و غذاهای بومی این منطقه خواهد بود به شکلی که دیگران را نیز ترغیب کند تا به این جغرافیا سفر کنند. بیشک اقتصاد گردشگری از طریق خلاقیت و نوآوری پویاتر خواهد شد.
در شرایط کنونی که گسترش ویروس کرونا بزرگترین آسیب را به صنعت گردشگری جهان وارد کرده، میتوان با ایدههای ناب توسط نیروهای جوان، شرکتهای خلاق و استارتاپها، روشهای نوینی را از طریق آن لاین و شبکههای مجازی برای ورود به دنیای با شکوه گردشگری، ایجاد کرد.