بازطراحی زیرساخت های حمل و نقل با هدف ایمنی و دوری از اتومبیل محوری
- شناسه خبر: 1427
- تاریخ و زمان ارسال: 2 فروردین 1401 ساعت 5:45
- نویسنده: بندرنشینان جنوب

در حالیکه امروزه ما می توانیم نحوه آماده شدن پیتزا را از لحظه ورود تا خروج از اجاق دنبال کنیم، برای میلیون ها نفر که به حمل و نقل عمومی متکی هستند، بیرون از خانه و در ایستگاه منتظر اتوبوس بودن، بدون هیچ راهی برای دانستن زمان رسیدن آن یک تجربه کاملاً معمول است. امروزه تنها بخش كمی از بودجه حمل و نقل عمومی به نوآوری و فناوری اختصاص یافته است كه به همین دلیل از سایر بخش ها به طور چشمگیری عقب است. فناوری در افزایش معنادار تحرک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای امروزه تاثیر بسزایی دارد. اما در ایران سیاست ها و مکانیسم های بودجه ای که بتواند شهرها را به طور گسترده به این نوآوری ها سوق بدهد وجود ندارد. امروزه و با افزایش هزینه های سوخت اتومبیل شخصی بار مالی زیادی را برای بسیاری از خانوارها به همراه دارد و مالکیت وسیله نقلیه پس از مسکن به عنوان دومین هزینه خانوار محسوب می شود و منبعی برای افزایش هزینه ها می باشد. البته کسانیکه از اتومبیل شخصی خود استفاده میکنند، حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه تر و راحت نمی بینند. در نتیجه وقت آن است که از تمرکز بیش از حد خود روی پروژه های بی حاصل عبور کنیم و برنامه ریزی های مناسبی را در جهت استقرار حمل و نقل عمومی هوشمندتر در شهرها و جوامع روستایی اتخاذ کنیم.
بین سطح درآمد افراد در جامعه و زمان رفت و آمد آنان یک رابطه معکوس وجود دارد، هرچه سطح درآمد افراد در جامعه پایین تر باشد ، زمان رفت و آمد آنان طولانی تر میشود. در نتیجه فرآیند گسترش و افزایش خدمات مترو ، اتوبوس و راه آهن شهری باید به سمت محله های محروم کشیده شود. این درسی است که نیاز به یادگیری مجدد دارد: سیستم های حمل و نقل جمعی قوی و گسترده بعنوان کاتالیزوری برای رشد اقتصادی، باعث افزایش دسترسی به مسکن ، آموزش و اشتغال می شوند و همچنین مراقبت های بهداشتی و غنای فرهنگ یک شهر را برای همه تقویت می کنند.
شرکت های خودروسازی و مهندسان حمل و نقل در بسیاری از کشورها از سرعت وسیله نقلیه به عنوان یک موفقیت برای جاده ها استفاده میکنند. این معیار که اغلب به عنوان “سطح خدمات” شناخته می شود ، فقط میزان جریان خوب ترافیک خودرو را اندازه گیری می کند و منجر به ایجاد یک استراتژی حمل و نقل ملی متمرکز بر مهمترین راه توسعه جاده ها شده است. به عنوان یک عارضه جانبی ناخواسته ، این وسواس در سرعت باعث شده است که بسیاری از جوامع هزاران کیلومتر جاده داشته باشند که بسیاری از آنها مخصوصاً برای افرادی که ماشین ندارند ، ناکارآمد و خطرناک هستند. سیستم حمل و نقل ماشین محور منبع شماره یک انتشار گازهای گلخانه ای است و ما را به سمت بحران جهانی آب و هوا سوق داده و می دهد. اگر می خواهیم میزان انتشار گازهای گلخانه ای را كنار بگذاریم و خیابان ها را ایمن تر كنیم ، مردم باید در مسافرت های دارای مسیركوتاه اتومبیل شخصی خود را کنار بگذارند و از پیاده روی ، دوچرخه سواری یا حمل و نقل عمومی استفاده کنند. برای دستیابی به این تغییر ، باید زیرساخت های حمل و نقل دوباره بازطراحی شوند تا ایمنی در اولویت اصلی قرار گیرد. با دور شدن از معیارهای قدیمی سرعت خودرو و ازدحام ترافیک ، می توانیم تمرکز خود را بر ایجاد زیرساخت هایی بگذاریم که مردم را به حرکت در می آورد نه خودروها. با دور شدن از سیاست های خطرناک اتومبیل محوری و تأکید بیشتر بر ایمنی در زیرساخت های حمل و نقل ، ما این فرصت را به خود میدهیم که ایمنی را به عنوان اصل اساسی سیستم حمل و نقل کشورمان قرار دهیم. اگر با در نظر گرفتن ایمنی شروع به طراحی مجدد خیابان ها کنیم ، مردم از سلامتی و شادی بیشتری برخوردار میشوند و زمان کمتری را در اتومبیل خود سپری می کنند. دسترسی راحت مردم به افراد ، کالاها و خدمات دیگر از طریق شبکه های حمل و نقل ، که مردم را سریعتر به مقصد منتقل می کنند و الگوهای استفاده از زمین ، که مردم ، کالاها و خدمات را در فضا توزیع می کنند ، حاصل می شود. بنابر این سهولت دستیابی به افراد ، کالاها و خدمات دیگر معیار مهمی برای کارآیی شهری است.